غنا در اسلام

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی
  • نویسنده سلمان علی زکی
  • استاد راهنما محمدجواد حیدری
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1383
چکیده

غنا آوازی است برخاسته از گلوی آدمی و موسیقی آواهایی است که با نواختن، دمیدن و کوبیدن در ادوات موسیقی ایجاد می شود. حکما عقیده دارند که موسیقی همان غناست که از الحان متعدد مرکب شده است. فقهای شیعه درباره غنا سه دیدگاه دارند: 1- حرمت 2- اباحه 3- تفصیل. فقهای اهل سنت مثل فقیهان ما همین سه دیدگاه را دارند، منتهی از فقهای اهل سنت آنهایی که غنا را حرام می دانند حرمتش را به خاطر محرمات بیرونی می دانند. در مجموع از بررسی آرای فقهای فریقین به این نتیجه می رسیم که ادله از توانایی دلالت بر حرمت مطلق غنا برخوردار نیست. بنابراین به اعتقاد ما، فقط غنای مطرب یعنی؛ محرک و مهیج قوای شهوانی حرام است.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

غنا از دیدگاه اسلام

این رساله در سه فصل ارائه می شود: فصل اول ، کلیات . این فصل شامل چهار قسمت است : گفتار اول : هدف از خلقت . گفتار دوم: جنبه های روانی موسیقی. گفتار سوم : سیری در تاریخ غنا. گفتار چهارم : غنا از دیدگاه عامه. فصل دوم ، دیگاههای مختلف از جمله فیض کاشانی . دیدگاه محقق سبزواری . دیدگاه شیخ انصاری. دیدگاه مرحوم اصفهانی و همچنین دیدگاه امام خمینی بحث و بررسی می شود. فصل سوم ، به بررسی ادله مختلف غنا پر...

15 صفحه اول

جستجوى حماسه در غنا

پیشینه طبقه‏بندى ادبیات از حیث محتوایى و ساختارى وپدید آمدن شاخه‏اى از مطالعات ادبى تحت عنوان "انواع ادبى" به روزگار ارسطو و هوراس برمى‏گردد. هرچند که در نظریه‏پردازى‏هاى کهن بر تغییر ناپذیرى ویژگى‏هاى انواع ادبى تاکید مى‏شده است ولى در تئورى‏هاى جدید اعتقاد بر این است که انواع ادبى مى‏توانند دگرگون شوند، بر یکدیگر اثر بگذارند و یا با هم درآمیزند؛ و اساسا تاریخ ادبیات یعنى تاریخ تحول ژانرهاى اد...

متن کامل

تأملى در موضوع شناسى غنا

در این مقاله با نگاهى اجمالى به نظرات فقیهان درباره حکم غنا, موضوع غنا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است; زیرا پرداختن به حکم غنا نیازمند تبیین جامع موضوع آن است. از این رو نخست مفهوم غنا را از حیث لغت و اصطلاح, تبیین و سپس مهم ترین تعریف هاى فقیهان در موضوع غنا را نقل مى کنیم, و در نقد آن ثابت خواهیم کرد که آن تعریف ها از جامعیت برخوردار نیستند. سپس تعریف منتخب از موضوع غنا را ارائه و نقش هریک...

متن کامل

تبیین معنای فلسفی فقر و غنا در صحیفه سجادیه

عبدالعلی شکر[1] فقر و غنا از مفاهیمی است که علاوه بر معنای ظاهری، معنای عمیق دینی و فلسفی را نیز بر می تابد. اصطلاح فقر به دو معنای مذموم و ممدوح در کلام امام سجاد× آمده است. فقر ممدوح آن است که نیاز و وابستگی حقیقی انسان به ذات حق را نشان دهد. اما فقری که احساس تعلق و نیاز به غیر ذات حق را در انسان ایجاد کند، مذموم است. در حکمت متعالیه با تحلیل اصل علیت و بر مبنای اصالت وجود، این نتیجه حاصل می...

متن کامل

موضوع شناسی غنا در آواز منطبق بر ردیف دستگاه ایرانی ( تطبیق نظریه عدم حرمت ذاتی غنا با محتوای آواز ایرانی )

یکی از مباحث مهم و در عین حال مبهم در علم فقه مسئله‌ی موسیقی است که براساس تقسیم موسیقی به دو نوع سازی و آوازی، مساله‌ی حرمت و عدم حرمت خوانندگی ذیل مبحث غنا و موضوع نوازندگی تحت عنوان لهو و لعب مورد نظر قرار می-گیرد. در این پژوهش آنچه مد نظر قرار گرفته است خوانندگی می باشد. در این میان، موضوع شناسی توسط کارشناس (عرف خاص، موسیقیدان) به جهت کشف حکم فقهی از اهمیت وافری برخوردار است. در بحث غنا ما...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه - دانشکده الهیات و معارف اسلامی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023